Eindelijk is het zover, de eerste schooldag is
aangebroken. Na een oponthoud van ruim een week gaat hij naar school. De
vertraging is ontstaan door schade aan het dak van de sporthal. Geen sport
mogelijkheden, geen school.
Maandagmorgen 2 september is om 09.00 uur het grote
openingsfestijn. Er is een grote delegatie van de gemeente Changzhou en van de
sponsor, Trina Solar. Er volgen veel te veel speeches, natuurlijk in het
chinees en dus niet te volgen.
Daarna brengt een aantal docenten een eigen lied ten
gehore, gelukkig wel te verstaan. En na een druk op de knop komt de confetti
uit de lucht vallen en is er buiten een oorverdovend vuurwerk. Met natuurlijk
de beroemde Chinese 1000-klappers.
De volgende morgen is Lars al vroeg uit de veren. Hij
vindt het geweldig om eindelijk zijn schooluniform aan te trekken.
Om 07.45 uur komt de schoolbus hem ophalen bij de North
Gate van de compound. In de verte zien we het knalgele busje al aankomen. De
kinderen in de bus kennen Lars al. Ze hebben elkaar al een paar keer ontmoet.
Klaar voor de eerste schooldag |
Om 14.55 uur is de schooldag teneinde. Ingrid gaat Lars
ophalen. Waarom mama? Ik kan best alleen hoor met de bus.
Enthousiast vertelt Lars over de eerste dag. Eerst een
welkomstwoord door Mr. Polson in de gym. Daarna naar de klas. Lars komt in
Keystage 2, class 6. Dat betekent de laatste klas van de lagere school. Ze
hebben maths gehad, English en de eerste Chinese les. Tussen de middag wordt
met elkaar warm gegeten. Het was heerlijk, rijst, noedels, kipfilet, allerlei
soorten groenten, salade en een lekker toetje.
![]() |
Continu rooster |
![]() |
Gezellig lunchen |
Hier dus wel een continurooster en niemand die er moeite
mee heeft dat kinderen tussen de middag niet naar huis kunnen om een
boterhammetje te eten. De docenten eten gezellig mee en na een uur beginnen de
lessen weer. Het is maar wat je gewend bent. Er is in Nederland vaak weerstand
tegen een continurooster. Het zou niet goed zijn voor kinderen om van half 9
tot 3 op school te zijn en met elkaar te eten onder het toeziend oog van de
docent of van een vrijwilliger. Kinderen horen eigenlijk gewoon thuis een
boterham te eten. Eigenlijk is Nederland daarin nog uniek. Kijk naar onze
buurlanden, daar blijven de kinderen gewoon over en eten vaak ook nog een warme
maaltijd tussen de middag. Gewoon met de docent. En het argument van de docent
is vaak dat er te weinig tijd overblijft na de lunch om de lessen voor het
middagprogramma voor te bereiden. Het is maar wat je gewend ben. En natuurlijk
is het lastig om te veranderen. Elke verandering geeft weerstand, maar na 2
weken is iedereen gewend aan de verandering.
Met een tas vol huiswerk komt Lars thuis. Elke dag hardop lezen. Lars heeft het boek The Witches van Roald Dahl gekozen. Er moet een
collage gemaakt worden over berglandschappen, klaar over 2 weken. Het eerste
blad sommen is er ook, klaar over 2 dagen. Een stamboom van je familie maken.
Kom maar op, de vaart zit er al in.
Nederlands volgt Lars via NTC online. Zij volgen
hetzelfde programma als op de Nederlandse scholen, dat betekent dat wanneer er
op Nederlandse scholen CITO toetsen worden afgenomen, dat ook via NTC gebeurd.
De C staat voor Nederlandse cultuur. De lessen gaan over de hunebedden, maar
ook over de aanstaande verkiezingen in Nederland. Er is elke dag een verse link
naar het Jeugdjournaal. Vanwege de langzame internetverbinding is dat niet
altijd goed te volgen.
www.ntconline.nl