dinsdag 11 september 2012

De eerste schooldag


Eindelijk is het zover, de eerste schooldag is aangebroken. Na een oponthoud van ruim een week gaat hij naar school. De vertraging is ontstaan door schade aan het dak van de sporthal. Geen sport mogelijkheden, geen school.

Maandagmorgen 2 september is om 09.00 uur het grote openingsfestijn. Er is een grote delegatie van de gemeente Changzhou en van de sponsor, Trina Solar. Er volgen veel te veel speeches, natuurlijk in het chinees en dus niet te volgen.

Daarna brengt een aantal docenten een eigen lied ten gehore, gelukkig wel te verstaan. En na een druk op de knop komt de confetti uit de lucht vallen en is er buiten een oorverdovend vuurwerk. Met natuurlijk de beroemde Chinese 1000-klappers.


De volgende morgen is Lars al vroeg uit de veren. Hij vindt het geweldig om eindelijk zijn schooluniform aan te trekken.

Om 07.45 uur komt de schoolbus hem ophalen bij de North Gate van de compound. In de verte zien we het knalgele busje al aankomen. De kinderen in de bus kennen Lars al. Ze hebben elkaar al een paar keer ontmoet.
Klaar voor de eerste schooldag

Om 14.55 uur is de schooldag teneinde. Ingrid gaat Lars ophalen. Waarom mama? Ik kan best alleen hoor met de bus.

Enthousiast vertelt Lars over de eerste dag. Eerst een welkomstwoord door Mr. Polson in de gym. Daarna naar de klas. Lars komt in Keystage 2, class 6. Dat betekent de laatste klas van de lagere school. Ze hebben maths gehad, English en de eerste Chinese les. Tussen de middag wordt met elkaar warm gegeten. Het was heerlijk, rijst, noedels, kipfilet, allerlei soorten groenten, salade en een lekker toetje.




Continu rooster

Gezellig lunchen

Hier dus wel een continurooster en niemand die er moeite mee heeft dat kinderen tussen de middag niet naar huis kunnen om een boterhammetje te eten. De docenten eten gezellig mee en na een uur beginnen de lessen weer. Het is maar wat je gewend bent. Er is in Nederland vaak weerstand tegen een continurooster. Het zou niet goed zijn voor kinderen om van half 9 tot 3 op school te zijn en met elkaar te eten onder het toeziend oog van de docent of van een vrijwilliger. Kinderen horen eigenlijk gewoon thuis een boterham te eten. Eigenlijk is Nederland daarin nog uniek. Kijk naar onze buurlanden, daar blijven de kinderen gewoon over en eten vaak ook nog een warme maaltijd tussen de middag. Gewoon met de docent. En het argument van de docent is vaak dat er te weinig tijd overblijft na de lunch om de lessen voor het middagprogramma voor te bereiden. Het is maar wat je gewend ben. En natuurlijk is het lastig om te veranderen. Elke verandering geeft weerstand, maar na 2 weken is iedereen gewend aan de verandering.

Met een tas vol huiswerk komt Lars thuis. Elke dag hardop lezen. Lars heeft het boek The Witches van Roald Dahl gekozen. Er moet een collage gemaakt worden over berglandschappen, klaar over 2 weken. Het eerste blad sommen is er ook, klaar over 2 dagen. Een stamboom van je familie maken. Kom maar op, de vaart zit er al in.

Nederlands volgt Lars via NTC online. Zij volgen hetzelfde programma als op de Nederlandse scholen, dat betekent dat wanneer er op Nederlandse scholen CITO toetsen worden afgenomen, dat ook via NTC gebeurd. De C staat voor Nederlandse cultuur. De lessen gaan over de hunebedden, maar ook over de aanstaande verkiezingen in Nederland. Er is elke dag een verse link naar het Jeugdjournaal. Vanwege de langzame internetverbinding is dat niet altijd goed te volgen.
www.ntconline.nl